Autor: Jan Vermeer van Delft
Rok vzniku: 1669
Typ: Olej na plátne
Rozmery: 52 x 45 cm
Lokalizácia: Städel Musem,
Frankfurt nad Mohanom
Nakoľko
patrí obraz Geograf k mojim obľúbeným výtvarným dielam, rozhodol som sa,
že ho trochu priblížim po jeho kompozičnej a obsahovej
stránke. Autorom obrazu Geograf je slávny holandský barokový maliar Jan Vermeer
van Delft (1632 – 1675), ktorý patrí k najvýznamnejším predstaviteľom
zlatej éry holandského maliarstva. Vermeer sa špecializoval výlučne na
interiérové kompozície, kde zobrazoval prevažne strednú vrstvu obyvateľstva
v meste Delft, ktoré mu v tomto smere poskytovalo výborné podmienky.
Dodnes poznáme jeho 34 malieb. Obraz Geograf vznikal v období rokov
1668-1669 a je len jedným z troch Vermeerových obrazov, ktoré autor sám podpísal
a datoval (ďalšie dva sú Astronóm a Kupliarka).
Jan Vermeer van Delft (1632 - 1675) |
Geograf na
obraze je odetý do typicky voľného odevu japonského typu, ktorý bol v druhej
polovici 17. storočia medzi učencami veľmi populárny. Intelektuálne zaujatý muž
na obraze je v aktívnej pozícii doplnenej prítomnosťou máp, kníh
a glóbusu a zároveň odpichovadlom, ktoré drží v pravej ruke. Energia
v tomto obraze je podporená predovšetkým pomocou figurálnej pózy, výskytom
predmetov na ľavej strane kompozície, ako aj sekvenciou diagonálnych tieňov na
stene vpravo. Vermeer počas tvorby obrazu urobil niekoľko pozmeňujúcich úprav,
ktoré zvyšujú dynamiku celého diela. Mužova hlava sa pôvodne nachádzala viac
vľavo, pričom muž hľadel do zeme. Aj odpichovadlo bolo zobrazené inak, pôvodne
ho totiž autor zobrazil vo vertikálnej
polohe, nie v horizontálnej. Na malom stolíku vpravo dole sa pôvodne nachádzal
list papiera, no jeho odstránením Vermeer docielil vyššiu tmavosť v tejto
oblasti.
Detaily
geografovej tváre sú mierne neostré, čo indikuje mužov pohyb. Jeho oči sú
zúžené zrejme v dôsledku svetla prechádzajúceho oknom alebo intenzívnym
premýšľaním. Podľa niektorých odborníkov obraz poukazuje na „záblesk
inšpirácie“ alebo dokonca „zjavenie“. Symbolom tohto zjavenia je záves vľavo,
ako aj pozícia nariaseného orientálneho koberca na stole. Muž zároveň berie do
ľavej ruky knihu, čo symbolizuje utvrdenie jeho myšlienok.
Mapa
Vpravo na
stene sa v čiernom ráme nachádza námorná mapa zobrazujúca Pyrenejský,
Apeninský, Balkánsky polostrov a severnú Afriku. Orientácia mapy nie je
štandardizovaná, sever sa nachádza vpravo. Pre námorné mapy bolo typické, že detailne
zobrazovali navigačné body, potenciálne hrozby na mori a možnosti kotvenia
pre lode, a to na úkor podrobnejšie zobrazeného vnútrozemia, ktoré aj
v tomto prípade absentuje. Mapa je zároveň doplnená dekoratívnym
vyobrazením lode s plne rozvinutými plachtami a mýtickými morskými
príšerami, čo je pre mapy tohto obdobia typické. Vermeerovi ako predloha
poslúžila skutočná mapa s názvom „Všetky morské pobrežia Európy“ (Pascaarte van alle de Zécuften van
Europa), ktorú v roku 1600 vydal Willem Janszoon Blaeu, vydavateľ
máp a majiteľ vtedy najväčšieho vydavateľstva v Amsterdame.
Glóbus
17.
storočie bolo obdobím významných objavov a časom, keď mapovanie
neprebádaných území bolo snom mnohých dobrodruhov, obchodníkov, ale aj geografov
a astronómov. Podobne ako pri mape, aj
v prípade glóbusu Vermeer použil skutočnú predlohu, keď mu ako vzor
poslúžil glóbus známeho holandského výrobcu glóbusov Hendricka Hondia. Glóbus
situovaný na skrini a stojaci na štvornohej podložke je natočený tak, aby
bol na ňom videteľný Indický oceán. Práve tento detail zrejme poukazuje na
národnú hrdosť, ktorú chcel Vermeer zdôrazniť, pretože práve v tejto
oblasti mala svoje strategické záujmy bohatá Holandská východoindická spoločnosť.
Odev
Tento typ
dovážaného japonského rúcha bol v polovici 17. Storočia v Holandsku
veľmi populárny. V tej dobe predstavovali imperiálne kimoná (hol. Keizersrokken) drahý dar, ktorý
dostávali holandskí obchodníci v Japonsku. S týmto drahým odevom
zvaným aj Japon sa nikde neobchodovalo, preto ich ako výraz svojho postavenia
nosili učenci, vedci a dokonca aj najvyšší predstavitelia miest. Sériovo
sa v Európe začali vyrábať z dovážaného indického a čínskeho
hodvábu až v polovici 18. storočia. Farebný kontrast medzi studenou modrou
a teplou oranžovou na geografovom oblečení a hranaté záhyby odevu
stimulujú pozorovateľove oči, zároveň však na mladom geografovi zdôrazňujú
jeho silný záujem o myšlienkovú činnosť.
Vľavo od
geografa akoby bokom leží veľký priesvitný zvitok papiera. S najvyššou
pravdepodobnosťou ide o námornú mapu, na ktorej sa nachádza niekoľko
jemných obrysov. Bohužiaľ, jednotlivé detaily mapy boli zničené v dôsledku
viacerých reštauračných zásahov, avšak niektorí odborníci tvrdia, že zmazanie
obsahu mapy je výsledkom nedokončenia obrazu.
Pokračovanie príspevku na: http://www.marek-valko.blogspot.sk/2013/05/geografia-na-platne-jan-vermeer-jeho_25.html
Autor: Mgr. Marek Valko
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára